Dänemark a Cimburk, dvě pravěká hradiště v údolí Vrchlice
Potok Vrchlice – středověký Pách – protéká před svým vstupem na území Kutné Hory kaňonovým údolím hluboce zaříznutým do okolní paroviny. Strmé svahy, většinou skalnaté, jsou místy rozčleněny bočními roklemi a úžlabinami do hřbetů a ostrožen. Pravěkým lidem stačilo vyhloubit na nejužším místě, kde taková výšina přechází do náhorní pláně, příkop a z vykopané hlíny navršit val, eventuálně jej navíc zesílit palisádou z dřevěných kůlů a vzniklo hradiště – přírodou a opevněním chráněná osada. Na krátkém úseku mezi Velkým rybníkem a jižním okrajem města se nacházejí hned dvě takové polohy. Tou první je vrch Cimburk, nesoucí ještě na konci 15.stol. původní staročeský název „Hradiště”, tou druhou pak skalnatá ostrožna, původně bezejmenná, tyčící se nad Dänemarským mlýnem proti Poličanům a označovaná dnes shodně s mlýnem „Dänemark”.Poloha dänemarského hradiště na úzkém skalním hřbetu, tyčícím se do výše 40 m nad hladinou Vrchlice, jistě nezaujala jeho první obyvatele je svou romantičností. Byly to především terénní podmínky, které rozhodly o tom, že se zde usadili a opevnili. Strmé svahy a skály, chránící ostroh ze tří stran, umožňovaly poměrně dobrou obranu. Během výzkumu jsme získali alespoň přibližnou představu o původním vzhledu této pozoruhodné lokality, o jejím datování a funkci. Především se ukázalo, že se v celém průběhu svého trvání vždy dělila na dvě části – na vnitřní hradiště (akropoli) a na předhradí. Rozloha akropole (asi 1000 m2) byla relativně velmi malá, mnohem menší, než u běžných výšinných osad své doby. Zabírala vrcholovou plošinu tvaru táhlého obdélníka, dlouhého necelých 60 m. Předhradí, situované na jejím mírném severním svahu, mělo proti tomu plochu zhruba dvojnásobnou. Hradiště nebylo vybudováno jednorázově, jak jsme se zprvu domnívali, ale ve dvou stavebních fázích. Už během prvních sezón se totiž ukázalo, že některé objekty jsou starší než jiné, že kupř. obranný příkop přetíná obytné chaty. Souhrn takovýchto dílčích pozorování – tzv.stratigrafií – postupně umožnil obě fáze rekonstruovat.
V první fázi – starší – chránila akropoli jen palisáda ze silných kůlů. Vstup dovnitř umožňovaly dva vchody. Od severu, z předhradí to byla brána tzv. ulicového typu. Tento hlavní vstup do opevněného prostoru akropole tvořily dvě souběžné řady kůlů, přičemž šířka průchodu umožňovala event. i vjezd čtyřkolových vozů, o jejichž existenci v té době už máme spolehlivé doklady. Druhým , vedlejším vchodem byla úzká branka procházející palisádou na západní straně. Na ohrazené ploše akropole stál v této době větší počet chat, jejichž nosná konstrukce sestávala z kůlů menších rozměrů, než ty, z nichž byla postavena palisáda. Ve skalnatém povrchu se však zachovaly jen jednotlivé kůlové jámy, někdy v celých řadách, ovšem přesnější rekonstrukce půdorysů už není možná. Ke standardní výbavě chat patřily zásobní jámy, vylámané do skály někdy až do hloubky 1,5 metru. Sloužily k ukládání zásob, především asi obilí, a když tato jejich úloha skončila, zaplňovali je zdejší osadníci nejrůznějším domovním odpadem; proto jsme ze zásypu každého z těchto sil získali vždy cenné nálezy, včetně řady celých nebo jen málo poškozených nádob, Před palisádou, na nechráněném předhradí stály v této fázi další chaty, rozmístěné podél západní hrany svahu a na planině před bránou. Na rozdíl od chat na akropoli setkáváme se zde s jiným typem obydlí. Jsou to tzv. polozemnice, nazývané tak proto, že byly zčásti zapuštěny do země. Měly čtvercový tvar a byly poměrně prostorné – až 6×6 metrů. K jejich pravidelné výbavě patřila dvě topeniště: masivní hliněná pec, postavená proti vchodu a pak menší otevřené ohniště, zpravidla zahloubené uprostřed chaty. Nosnou konstrukci tvořily čtyři silné kůly a někdy též kůl středový. Stěny sestávaly z tenkých kůlů či prutů propletených proutím a omazaných hlínou. V jedné z polozemnic dělila vnitřní prostor navíc příčná stěna do dvou místností.
O zániku této první fáze dänemarského hradiště můžeme podle celé řady indicií říci, že byl pokojný, lépe řečeno naplánovaný. Chaty na předhradí sice shořely – to přesvědčivě dokládají vrstvy jemného bělavého popela na podlaze většiny z nich – ale shořely prázdné, vyklizené. Účelem jejich vyklizení bylo připravit terén pro celkovou přestavbu hradiště. Během této nepochybně předem naplánované akce se dänemarské hradiště, které mělo až dosud ráz lehce opevněné osady s nechráněným předhradím, změnilo ve skutečnou pevnost. Jeho druhá stavební fáze se totiž vyznačuje především vybudováním silného opevnění. Tvořil je pás tří příkopů – většinou vylámaných do skály, širokých v průměru 5 metrů a hlubokých až 2 metry. Tento pás podkovovitě obepínal akropoli, která se tak stala dobře hájitelným pravěkým hradem. Příkopy zčásti překryty některé z polozemnic na předhradí a přes jiné přímo přešly, takže je naprosto zřejmé, že jejich průběh byl přesně naplánován takovým směrem, aby se naplno využilo zahloubení chat a ušetřil se tak čas a především pak namáhavá práce s lámáním rostlé skály. Při této přestavbě obytná zástavba na předhradí prakticky zanikla. Ve výplní všech tří příkopů jsme při vybírání narazili na mocné kamenné destrukce. Je tedy zřejmé, že materiál vytěžený při hloubení příkopů byl vzápětí využit ke stavbě hradeb či valů. Jaký byl pak konec této druhé fáze hradiště, nevíme. Z faktu, že vnější příkop zůstal na východní straně nedohloubený můžeme však odhadovat, že k tomu došlo patrně záhy, ještě před tím, než byl celý fortifikační systém dokončen (Zápotocký, 1992).
Kultura řivnáčská
Archeology pracující v terénu zajímá vždy na prvém místě stáří památky, kterou zkoumají. V případě dänemarského hradiště bylo od samého počátku výzkumu jasné, že obě fáze spadají do středního eneolitu, kdy celý pás Čech od Krušných hor po Hradecko osadila kultura, nazývaná podle vrchu Řivnáče u Roztok n. Vltavou kulturou řivnáčskou. Toto je ovšem datování archeologické, relativní. Datování absolutní nám ukázaly až vzorky spáleného obilí a dřev, analyzované v berlínské laboratoři DAI metodou C14. Výsledná data spadají vesměs do průběhu 28. a 29. století před Kr. – což je zhruba a odpovídající nejstarším egyptským dynastiím.
Jinou otázkou, na kterou archeologie musí hledat odpověď, jsou důvody, proč v některých obdobích pravěku lidé stavěli takovéto pevnosti. Opevnění druhé fáze dänemarského hradiště přímo sugeruje představu mocenského centra, sídla vládce určitého území. Z druhé strany však nemůžeme opomenout konkrétní dobové souvislosti, kdy se tak stalo. K přestavbě Dänemarku z ohrazené výšinné osady na silně opevněné hradiště dochází bezprostředně před pronikavou sociokulturní změnou, která se udála na většině plochy evropského kontinentu. Byla vyvolána nástupem kultur se šňůrovou keramikou a dává se zpravidla do souvislosti se šířením některých indoevropských kmenů z východních stepí. Je tedy možné spojovat budování hradiště také se sílícím vnějším nebezpečím, přičemž mocnost opevnění – příkopů, hradeb a palisád – byla přímo úměrná velikosti této hrozby. Z náhlého konce řivnáčské kultury – i ze všech příbuzných skupin v celé střední Evropě – můžeme soudit, že její lid této invazi nakonec podlehl. Výšinné osady a hradiště, rozptýlené po celých středních a severozápadních Čechách zůstávají tak jeho posledními stopami v toku času. (Zápotocký M.,1992)
Náš zemědělský lid pod vlivem obchodních styků a bojovných kočovných kmenů
Pozdní období neolitu je dobou zesílených obdobních styků, ale i přesunů kmenových. Obchodní družiny a skupiny, i celé kmenové složky přicházejí ze všech stran, nejvíce z jihozápadu a severozápadu. Jimi byl znepokojován klidný život našich zemědělců, a to vedlo k budování opevněných výšinných sídliští. Na nich se vytváří hmotná kultura s původními složkami domácími a cizími. Na sídlištích se vyrábí keramika rozmanitých tvarů, sloužící okolním zemědělcům. Rozvíjejí se předení a tkaní a výroba kamenných a kostěných nástrojů. Vytváří se jistá nadprodukce a obyvatelé sídliště vyměňují přebytky za obilí.
V této době (asi od r. 2000 až 1700 před n. l.) se mění složení společnosti. Příchod cizích skupin, zvláště pasteveckých, zasáhl do života domácího lidu i tím, že pastevectví se stávalo produktivnějším než zemědělství. Dobytek se množil a poskytoval více mléka a masa. Začíná se směna, kterou vedou rodoví stařešinové. Během doby získávají stáda i jednotlivci. Vzniká soukromé vlastnictví a vytvářejí se sociální rozdíly, způsobené již dříve těžbou a obchodem. Žena pomalu pozbývá významu ve výrobě a převahy nabývá muž, který se stará o stáda dobytka. Rod se rozpadá na menší kolektivy, patriarchální velkorodiny, v jejichž čele stojí hlava rodiny. Úplný rozklad mateřského rodu nastává až v době, kdy člověk objevil výrobu a zpracování kovu.
Toto období se zračí na Kutnohorsku v hradišti Cimburk u Kutné Hory. Rozkládalo se na ostrohu nad potokem Vrchlicí. Na jihu bylo chráněno strmou, asi 30m vysokou skálou, na západě a severozápadě příkrým svahem. Na východě a severovýchodě splývalo s okolní krajinou a zde bylo nepochybně opevněno valy, snad i příkopem. Plocha sídliště na Cimburku se odhaduje na 1200 m2 . Archeologický průzkum zde podnikl v r. 1885 E. Leminger. Průzkum nejhlubších vrstev na východní straně, provedený až na skálu, zjistil vrstvu jílu, na té uhlí (místy i kousky nespáleného dřeva). Pod touto vrstvou bylo nalezeno nesmírné množství zvířecích kostí, kostěných a parohových dlát, jehlic a šídel, pazourkových hrotů, nožíků a pilek, hliněných lžic, střepů nádob a přeslenů. Tento početný materiál, uložený v kutnohorském muzeu, je dokladem výroby nádob, zbraní a nástrojů a předení a tkaní, které se značně rozvíjí. Podává svědectví o obchodních vlivech, jimž lid na Cimburku podléhal. Nalezeny zde byly nálevkovité poháry, kanelovaná keramika (vytváří se na jz. Slovensku, v jihomoravské nížině a v přilehlém rakouském a maďarském území na základě kultury s malovanou keramikou a vyznačuje se zdobenými svislými nebo šikmými žlábky – kanelováním) , keramika s hlubokým brázděným vpichem, s bohatými plastickými páskami a páskovitými uchy, jež jsou zárodky uch zv. ansa lunata (vybíhajících na způsob půlměsíce). Kanelovanou keramiku shledáváme také na Kuchyňce.
Cimburk představuje výšinné sídliště z pozdního období neolitu, o němž se dříve mluvilo jako o nordické kultuře. Jsou to tradice starého zemědělského lidu, který do sebe vstřebával cizí vlivy. Z tohoto základu a vlivy bojovných kočovných kmenů vytváří se zde kultura starousedlíků v pozdní době kamenné.
Pozdně neolitické – nordické – kamenné nástroje kromě Cimburku byly nalezeny pod Dänemarke a dalších místech v Kutné Hoře a okolí.
E. Leminger uvádí vedle Cimburku i hradiště nad mlýnem Dänemark. Zjistil, že obě hradiště se navzájem doplňovala. Jejich vnější charakter je dosti stejný: ostrohy se stěnami 40 až 50 m vysokými. Kde ostroh souvisí se sousední výšinou, byly zřízeny ochranné valy. Leminger se domnívá, že i výšina mezi oběma hradišti, pruh asi 500m, byla osídlena.
Na Cimburku byly objeveny chaty „z proutí upletené zpečené, mazanicí utužené”; hrnčířské dílny „s pecemi ve valu založenými”. Hojnost přeslenů, zrní v nádobách a žernovy ukazují, že zde byl pěstován len, pšenice a proso. Nalezeny kosti zvířat ochočených i divokých (jelena, srnce, čtvera druhu skotu, dvou druhů prasete, ovce, psa koně, lišky, medvěda, bobra, kuny : Cervus elapsus L., Cervus capreolus, Bos primigenius Boj., Bos brychyceros Rütim., Sus scrofa L., Sus palustris Rütim., Ovis aries L. a jehně , Canis fam. optimae matris Jeittel., Canis fam. palustris Rütim., Canis fam. decumanus, Equus caballus minor Voldř., Vulpes vulgaris gray, Ursus arctos L., Castor fiber L., Mustela foina, Mustela martes Briss).
Splynutí lidu popelnicových polí s původními obyvateli naší země
Příchodem lužického lidu do středních Čech počet obyvatel velmi stoupl a vnikla složitá situace. Nastalo splývání se starším domácím obyvatelstvem, lužická kultura se dotkla i oblasti mohylové, (pastevecký lid v jižních Čechách, který nad hroby svých mrtvých nasypával někdy i značné mohyly – vnikl do Čech z Podunají v době rozkvětu unětické kultury), a tak se v 10. až 8. stol. před n. l. vytváří specificky středočeská kultura zvaná knovízská (podle nálezů u Knovíze u Slaného).
Fotografie předmětů z archeologických vykopávek na Cimburku
view more images from this album
Lid knovízský je převahou zemědělský, v chovu dobytka je významný kůň. Některá sídliště tohoto lidu jsou rozsáhlá (Bubeneč) a prozrazují vysokou životní úroveň: chaty byly omítnuty, bíleny a opatřeny barevným nátěrem (vápenec lámán i v této době v Bílém kameni na Sázavě).
Vyvinutá bronzová industrie (bronzové knoflíky, štítové spony, kadluby), výrazná keramika, dokonale zpracovaná a vyhlazená na povrchu, s jemnými stěnami a plynulými profilovanými liniemi, prozrazují řemeslnou dovednost tohoto lidu. Celá jeho kultura prozrazuje vliv kultury lužické, ale není její odnoží, je výsledkem složitého vývoje.
Zvláštností u knovízské kultury je pohřbívání. Pohřby jsou kostrové, polovina v samostatných hrobech, více než polovina v kulturních jamách. Kostry bývají pohozené, čtvrcené i štípané na sídlištích. Tyto jevy se omezují na starou klasickou oblast únětickou a souvisí asi s kanibalstvím.
Knovízská kultura je na Kutnohorsku reprezentována hradištěm Cimburkem u Kutné Hory. Hojná keramika, přesleny a kelímky na tavení kovů zde ukazují na kovoliteckou a řemeslnou dovednost knovízského lidu (průzkum hradiště v r. 1885 přinesl doklady bronzovými jehlicemi, kroužky, břitvami). Tehdy bylo cimburské hradiště obehnáno hliněnými valy. (Hanuš B.,1960).
Fyzika v dobÄ megalitů
V průbÄhu vÃce než dvaceti let jsem zrealizoval stovky experimentů, které byly ve vÄtÅ¡inÄ pÅÃpadů motivovány snahou odhalit důvody a pÅÃÄiny nedostateÄnÄ osvÄtlených a ne vždy pÅesvÄdÄivÄ vysvÄtlených pracovnÃch Äinnostà dávných civilizacÃ. PÅi tÄchto pokusech jsem dospÄl ke zjiÅ¡tÄnÃ, že mnohé prehistorické pracovnà aktivity zaniklých kultur byly evidentnÄ motivovány snahou využÃt poznatky o atributech statické elektÅiny. Ani v odborných publikacÃch jsem se nedozvÄdÄl žádné informace o Å¡kále následnÄ zjiÅ¡tÄných vlastnostà statické elektÅiny. Nelze tedy vylouÄit, že ani do souÄasnosti nebyly nikde publikované. Z tohoto důvodu pÅipouÅ¡tÃm, že by se mohlo jednat o zcela nové poznatky.
ÄtyÅi pravdÄpodobnÄ dosud nepublikované vlastnosti statické elektÅiny ukázaly na motiv realizace mnoha megalitických a sakrálnÃch staveb. Bez spojitosti s tÄmito novými poznatky o vlastnostech statické elektÅiny nebylo možné pÅesvÄdÄivÄ a logicky vysvÄtlit mnohdy zdánlivÄ zbyteÄné stavebnà aktivity naÅ¡ich pÅedků. PÅi odůvodÅ?ovánà vzniku mnoha staveb naÅ¡Ã historie si historici i archeologové Äasto vypomáhali vÅ¡emohoucÃm souslovÃm “rituálnÔ, Äi “kalendáÅnà důvod”. VÅ¡ichni badatelé, Äi vÄdci, kteÅà se “opovážili” spojovat vÄdomosti dávných kultur s novodobými fyzikálnÃmi poznatky o energiÃch, byly mnohdy v oboru vÅ¡eobecnÄ uznávanými kapacitami zesmÄÅ¡Å?ováni a puncováni kacÃÅským cejchem uÄebnicové nevÄdomosti. PÅedestÅené ÄtyÅi vlastnosti statické elektÅiny nejsou vÅ¡ak ani zdaleka spásou pro vÅ¡echny obtÞnÄ vysvÄtlitelné záhady naÅ¡Ã historie. V nÄkterých pÅÃpadech nové poznatky o vlastnostech hmoty ve spojitosti s nábojem statické elektÅiny umožÅ?ujà vysvÄtlenà stavebnÃch záhad historie pouze ÄásteÄnÄ, což nám nepÅÃmo napovÃdá, že dosud nezjiÅ¡tÄných vlastnostà statické elektÅiny, může být podstatnÄ vÃce.
Je nade vÅ¡Ã pochybnost, že pÅi vysvÄtlovánà motivů vzniku mnoha složitÄjÅ¡Ãch, ale i tÄch nejjednoduÅ¡Å¡Ãch dávných staveb, docházà k nesprávné interpretaci nÄkterých Äástà historie. Je tedy nezbytné posuzovat logické důvody vzniku pÅedmÄtných staveb v kontextu s novými fyzikálnÃmi poznatky, z Äehož vyplyne fakt, že nevÄdomost, resp. “vÄdomost”zaniklých kultur pÅedÄila v mnoha sférách historie poznatky novodobé. “Rituálnà dogmata” bude nutno nahradit novými energetickými poznatky, ÄÃmž vytvoÅÃme v nÄkterých historických etapách nejen reálný obraz vývoje svÄtových kultur, ale také “odrazový můstek” pro dalÅ¡Ã výzkum.
Zde ale Äasto vzniká již výše pÅedestÅená “vÄdecká” pÅekážka, která mnohého zájemce o modernà výzkum odradÃ. Tou pÅekážkou, která psychologicky svazuje myÅ¡lenà mnoha po pravdÄ prahnoucÃch badatelů, jsou skeptici. Skeptici, ve snaze se zviditelnit, nelze-li toho dosáhnout na poli vÄdy jinak, zastávajà funkci vÄdeckých inkvizitorů. Být skeptikem je velice snadné, na nové myÅ¡lenky lze paušálnÄ odpovÃdat “Nelze posuzovat to, co nelze dát do souvislosti se známými skuteÄnostmi”. OdmÃtajà respektovat fakt, že vÅ¡echna nová poznánà se ve vÄtÅ¡inÄ pÅÃpadů nacházely za mantinely známých skuteÄnostÃ.
Zarmoutilo mne napÅÃklad, když skeptici v Äeské Republice udÄlili bludný balvan Erichu von Danikenovi. I kdyby Daniken nepÅinesl ve své tvorbÄ ani jednu zásadnÄ pÅevratnou myÅ¡lenku, uÄinil pro propagaci historie vÃce, než vÅ¡ichni ÄeÅ¡tà inkviziÄnà skeptici dohromady. Daniken svým rozsáhlým dÃlem inspiroval ve svÄtÄ statisÃce badatelů – tisÃce jiných si zásluhou jeho práce zvolili svůj životnà badatelský obor. A v neposlednà mÃÅe po staletà opomÃjené Danikenem popsané historické památky v souÄasnosti témÄÅ praskajà pod nátlakem zvÄdavých turistů ve Å¡vech. Daniken ve svých spisech dokonale a poutavÄ popsal megalitickou kulturu. Literárnà dÃla Ericha Danikana novými myÅ¡lenkami vysoce pÅevyÅ¡ujà spisy jiných autorů, ve kterých se neustále opakujà informace mnohokráte publikované. Prostudoval jsem vÅ¡echny spisy Ericha Danikena a mohu konstatovat, že jsem zÃskal vÃce znalostà o megalitech, než bych zÃskal osobnà návÅ¡tÄvou mÃst, která popisuje. Podobných pÅÃpadů je vÃce, nebudu se jimi zde zabývat, bludný balvan pro Ericha Danikena pokládám za kÅivdu nejvyÅ¡Å¡Ã.
Skeptikům nemohlo vadit, jak pan Daniken popisuje megalitickou kulturu, pravdÄpodobnÄ nesouhlasili pouze s jeho názorem, že ji nemohla vytvoÅit uÄebnicová civilizace, že dávné kultury zÃskaly informace z vesmÃru od kultur vyspÄlejÅ¡Ãch. A zde se nacházà jablko sváru, skeptici uznávajà souÄasný výklad historie, pan Daniken, stejnÄ jako logicky uvažujÃcà lidé, jej neuznává. Je pÅece lhostejné, odkud dávné kultury zÃskaly informace, skuteÄnost je taková, že odnÄkud je zÃskat musely. Názor pana Danikena, že dávné kultury mohly zÃskat informace z vesmÃru, nelze hodnotit jinak, než jako tvůrÄà myÅ¡lenku. PÅÃpadné pochybnosti o kosmonautech z jiných planet, mohou podnÄcovat k zamyÅ¡lenà o jiných eventualitách. Podstatou v literárnÃm dÃle pana Danikena nenà pouze zÃskánà zdroje informacÃ, ale celá megalitická kultura. Reagovat na názor pana Danikena pouhým udÄlenÃm bludného balvanu se jevà jako diletantsky neúrovÅ?ové. Od vÄdců veÅejnost oÄekává, že své rozhodnutà vÄdecky a pÅesvÄdÄivÄ zdůvodnÃ.
Pokud skeptici uvažujà tak, že lidé budovali souÄasnÄ po celé Zemi statisÃce megalitů jak je uvedeno v historii (pro úÄely rituálnà a kalendáÅnÃ), pouze se tÃm kompromitujÃ, stejnÄ jako archeologové. Pokud nebude vysvÄtleno jakými nástroji byla opracována nejtvrdÅ¡Ã hornina diorit, pokud nebude experimentem prokázáno, že lze lidskou silou a tažnými lany pÅesunout celistvý blok horniny o hmotnosti jednoho tisÃce tun na vzdálenost dva kilometry, pokud nebude vysvÄtleno, jakým způsobem lidé mezi sebou komunikovali, když ve stejné dobÄ po celé Zemi budovali megalitické stavby zcela stejného druhu, nenà možné úvahy pana Danikena jednoznaÄnÄ a kategoricky zpochybnit. V tomto pÅÃpadÄ dopadl zamýšlený pÅedpoklad skeptiků pÅesnÄ naopak. UdÄlenÃm bludného balvanu Erichu von Danikenovi docÃlili stavu, že veÅejnost zaÄala o soudnosti skeptiků pochybovat.
Nová poznánà o statické elektÅinÄ, která vyplynula z výzkumu megalitů, se jevà jako velká nápovÄda nejen pro výzkum dávných kultur, ale také pro vÃce dalÅ¡Ãch oborů. NavÃc lze oÄekávat dalÅ¡Ã poznatky o neznámých vlastnostech statické elektÅiny.
PÅipomÃnám význam ÄtyÅ uvedených atributů statické elektÅiny, které v desÃtkách Älánků popisuji na http://www.miroslavprovod.com.
1.- Každá hmota má náboj se tÅemi energetickými složkami, (aura, zóny, interzóny).
2.- Kontaktem aury dvou nebo vÃce nábojů splynou náboje v jeden náboj spoleÄný se spoleÄnými energetickými složkami.
3.- SplynutÃm nábojů v jeden spoleÄný docházà k pozvolnému vyrovnánà jejich energetických potenciálů.
4.- V průbÄhu vyrovnánà energetických potenciálů docházà mezi náboji souÄasnÄ k pÅesunu chemických vlastnostà .
Å?Ãjen 2010
Miroslav Provod
Miskové prohlubně megalitů
Jednou z mnoha záhad megalitů jsou do jejich povrchů vysekané miskové nebo hrncové prohlubně, ve vodorovné, svislé nebo šikmé poloze. Ve velkém množství se vyskytují po celé Zemi, jen v Austrálii bylo nalezeno na kamenných blocích tisíce takových prohlubní. Jejich zdůvodnění bude snadnější, když se nejprve seznámíme s fyzikální podstatou tohoto fenoménu na podobných příkladech ze současné doby, nebo středověku.
Veškeré podzemní i nadzemní vodní toky, třením molekul vody o skalní podloží nebo potrubí,
podle známého fyzikálního úkazu, produkují statickou elektřinu.
Dále mohu pokračovat pouze za předpokladu, že využiji dosud neznámých vlastností statické elektřiny, které vyplynuly z dlouhodobého empirického výzkumu.
Každá hmota má svůj specifický náboj, který vlivem jiných nábojů samovolně mění svou hodnotu.V případě vodních toků, i jiných nábojů, třením produkovaná statická elektřina zvětšuje nejen náboj vody , ale také náboj okolní hmoty. Hodnota náboje vodního toku se rovná součtu obou nábojů.
Umístíme-li do náboje vodního toku hmotu horninu, její náboj se zvětší o hodnotu náboje vodního toku. Vysekáme-li do povrchu této horniny prohlubeň, kterou naplníme vodou, převezme tato voda pozvolna energii horniny, Přemístíme-li vodu z prohlubně horniny,
bude voda nabytou energii pozvolna ztrácet – bude pohlcena okolními náboji.
Z uvedených jevů plyne poznatek, proč byly do megalitů sekány prohlubně. Zde je zapotřebí zdůraznit, že přenos energie mezi náboji funguje stejně nejen přímým kontaktem aury obou nábojů, ale také kontaktem jejich zón. Prohlubně byly do megalitů (hornina umístěná do zdroje většího náboje, zvětšuje svůj náboj a stává se megalitem) umístěny za tím účelem, aby lidé i ve vzdálenosti od vodního toku měli v blízkosti energetickou vodu, která požitím zvětšovala jejich tělesný náboj.
To vysvětluje využití prohlubní, které lze naplnit vodou. Prohlubně na svislých místech fungují jinak, ale také podle známých fyzikálních zákonitostí. Funkci parabolického tvaru prohlubně lze přirovnat k parabolickým zrcadlům reflektorů, usměrňují a zesilují energii horniny do jednoho místa, kde náboj lidského těla může rovněž přejímat energii.
V naší době využíváme energii vodních toků mnohem složitějším způsobem. Za ozdravným účinkem vody na povrch vyvěrajících pramenů navštěvujeme lázně, stejně jako lidé od středověku až po naší dobu, navštěvují poutní místa.
Vysvětlení prohlubní hornin může mít nepříznivý dopad na distribuci minerálních vod. Minerální voda v PET lahvích již nemá energetický náboj, obsahuje pouze minerály z prostředí, kterým protékala. Náboj vody o různých hodnotách je snadné vytvořit, a stejně snadné je dodat vodě různé druhy minerálů. Lze očekávat, že v nedaleké budoucnosti bude k vybavení kuchyně patřit přístroj na výrobu energetických minerálních vod.
Z prohlubní na megalitech vyplynuly poznatky, které jsou v rozporu se současným výkladem historie stejně, jako v mnoha jiných případech. Zbývá vysvětlit, kdo celou akci s prohlubněmi koordinoval, když podle historického výkladu lidé mezi kontinenty o sobě nevěděli. Mimo vzájemného kontaktu také není dosud vysvětleno překonání jazykových bariér.
Statisíce megalitů rozmístěných po celé Zemi prokazuje, že pohádkám je konec. Myslím, že bude prospěšné, když megalitickou kulturu přestaneme označovat jako rituální a kalendářní záležitost a namísto toho uvedeme, že některé historické reality se nacházejí mimo poznatků současné vědy. Bude to v širokém rozsahu podnětné pro další výzkum.
Nová poznání o statické elektřině, která vyplynula z výzkumu megalitů, se jeví jako velká nápověda nejen pro výzkum dávných kultur, ale také pro více dalších oborů. Navíc lze očekávat další poznatky o neznámých vlastnostech statické elektřiny.
Připomínám význam čtyř uvedených atributů statické elektřiny, které v desítkách článků popisuji na http://www.miroslavprovod.com.
1.- Každá hmota má náboj se třemi energetickými složkami (aura, zóny, interzóny).
2.- Kontaktem aury dvou nebo více nábojů splynou náboje v jeden náboj společný se společnými energetickými složkami.
3.- Splynutím nábojů v jeden společný dochází k pozvolnému vyrovnání jejich energetických potenciálů.
4.- V průběhu vyrovnání energetických potenciálů dochází mezi náboji současně k přesunu chemických vlastností.
Leden 2011
Miroslav Provod
Pingback: Exploring the Stone Age sites near Kutná Hora, along the Silver mining trail – a 14 km tour – my♡Czech walks